Final countdown ili kako je Srbija izgubila Sever Kosova i Metohije?!

Dugo vremena nisam tipkao ništa,  što zbog raznih problema, što zbog manjka vremena, što zbog toga što nisam hteo da razmišljajući na glas negativno utičem na volju svojih saboraca sa barikada u poslednjem boju za očuvanje Srbije na ovim prostorima. Trenutno sedim u mraku, nemamo struje. Navodno je u pitanju neki kvar na dalekovodu koji povezuje TS Valač i centralnu Srbiju, ikao ima i onih koji misle da je to pritisak Srbije već počeo, ali o njemu malo ispod… Šta god da je uzrok nestašica struje, ova tišina je baš inspirativna. Niti smo mi Srbi sa Severa toliko zaostali kao što neki iz kruga dvoje misle, pa imamo računare sa solidnim baterijama… O čemu sam ja hteo da pišem??? … A… Da… Integrisano upravljanje granicama me je nateralo da se posvetim ovom pisaniju u trenucima kada razmišljam kako provesti moj najomiljeniji dan za izlazak. Petak.

Pre oko dva meseca sedeo sam sa jednim zvaničnikom Srbije, solidni smo prijatelji pa ponekad popijemo kafu kad za to postoji prilike. Razgovarali smo o svemu što se na severu pokrajine Kosovo i Metohija dešava, kakvo je stanje na barikadama, koje su nam mogućnosti naročito u svetlu Merkeline vizite, koliko dugo možemo izdržati i koja su rešenja koja mogu biti prihvatljiva za stanovnike na Severu. Tada sam i po prvi put čuo da je Beograd predložio neka rešenja uključujući i već pomenuto integrisano upravljanje prelazima (čitaj granicom) i našao sam se u neverici. O tome sam ćutao (ipak sam obećao) iako me je to saznanje prilično pritiskalo, a i siguran sam da bi prilično loše uticalo na motivaciju prijatelja i poznanika, jer je totalna blokada Severa tek počela. Pristalica sam dijaloga i kompromisa, ali lako sam zaključio da to ne predstavlja ni jedno ni drugo, niti smo postavljajući barikade o takvoj soluciji uopšte razmišljali. Svrha svih naših protesta nije (da se ne zaboravi) izbegavalje plaćanja dažbina nego kome će se one plaćati i ko će ih prikupljati, ili povratak u pređašnje stanje na ono kakvo je bilo do 25. jula ove godine na prelazima Jarinje i Brnjak, a ne bilo kakvo zaokruživanje kvazi (sve mi se više čini da je ova reč suvišna) Kosovske državnosti na Severu pokrajine.  Na kraju krajeva i plan od šest tačaka koji je bio uslov da misija EULEX dođe na Kosovo predviđa specifičnost ta dva prelaza ne dovodeći u pitanje jedinstvenu carinsku teritoriju Kosova, u vidu isključive prisutnosti jedino međunarodnog osoblja. Nikakve carine Kosova tu nema, niti granične policije. Bolesno izgleda kada se bilo ko iz Beograda u odbrani neodbranljivog pozove na UNSC RES 1244 i jedinstvenu carinsku teritoriju. To je Ki Munovim planom izmenjeno.

Tada predloženo danas aktuelno. I od toga se pobeći ne može. Alfa i omega srpske politike i tu mislim na gotovo sve političke stranke nije parola ‘Evropa nema alternativu’, nego ‘Krug dvojke je Evropa’, i sve je podređeno  09.12. 2011. godine. Toga su svesni kako oni u Briselu, tako i u Londonu, Parizu, Berlinu odnosno glavni protagonisti Kosovske države i njenog suvereniteta po svaku cenu, pa ne haju da ove obuzete lupaju čime stignu po leđima jer šargarepa je nikad bliža, pa i šta je istrpeti desetak udaraca kad je možda dohvatna?!?  Boris u tom datumu vidi jedinu šansu da pobedi na izborima, Toma je u win –win poziciji. Ako dobijemo (ispravka ako Srbija – jer mi polako to više nismo osim deklarativno) status kandidata pa i on je kao novopečeni europejac zaslužan, a ako ne tek miline. Eto lagane pobede. Preokret pored deklaratorne predizborne price, takođe bi imao koristi i kad se 9.12. ne bi desilo ništa jer bi time dobili podršku zato što su demek bili u pravu. Radikali jedini protivnici EU bi potvrdili svoju ‘ispravnu politiku’ … I tako dalje … O Bože… O čemu ja to pričam???…  A da!!! Izbori su preča stvar i od Severa Kosmeta, i od popisa i od te šargarepe, koja će i kao navedeno biti samo sredstvo u narednoj kampanji, ali presudno.

Integrisano upravljanje prelazima/ granicom, u zavisnosti kako koja strana jezički tumači pojam je gotova stvar što se tiče Kosova, Unije, SAD i Srbije. Jedino ovo malo ‘varvara’, ‘gorštaka’ i ‘brđana’ na Severu Kosova to nije prihvatilo niti će milom prihvatiti. U suštini pored onog Ustavnog suda Kosova u uredbi Vlade Srbije po pitanju katastra, državljanstva i ličnih karata Republike Kosova neophodnih za statusno neutralne KS tablice, donekle i carinskog pečata, predstavlja ne formalno ali faktičko priznanje Kosovske nezavisnosti od strane zvaničnog Beograda i to je jedina istina bez obzira što će svi u glas ponoviti da ‘nikada neće eksplicitno priznati Kosovo’. Ostaje da se implementira, ali već dogovoreno prouzrokovalo je nastavak pregovora o još nekoliko ‘tehničkih’ pitanja koja će na kraju prihvatanjem od stane Beograda okončati zaokruživanje Republike KosovA. Ti pregovori su neophodni da bi se dobila ta šargarepa, i zato ih Beograd mora prihvatiti, a tu su i izbori. I vremena je sve manje. Šta ima veze što će i Srbi sa severa KiM morati da koriste šiptarske mobilne provajdere, plaćaju struju KEK-u, i što će zvaničnici Kosova sedeti za istim stolom sa kolegama iz Srbije na regionalnim skupovima kada je to u skladu  sa rezolucijom 1244??? Bilo bi smešno da nije tužno 😦

Dakle, rekoh da je to gotova stvar za sve osim za nas na Severu (veliko slovo koristim ne iz neznanja nego zato što na ovaj deo Kosova i Metohije gledam kao na regiju, a ko zna možda nešto i više). Jedini čovek kome je pošlo za rukom da uradi nemoguće je Borko Stefanović. I zato sam mu zahvalan. Ujedinio nas je  sve sa Severa protiv sebe, i onoga što on radi u Briselu. Isto misle i poslanici i predsednici opština, i narodnjaci, dss-ovci, i radikali i ovo malo nas demokrata što ima, i stari i mladi, radnici i studenti, kolašinci i zvečanci, leposavci i mitrovčani. Za sve navedene sporazum o upravljanju granicom nije prihvatljiv i shodno tome bez obzira na sve barikade neće biti sklonjene. Biko koja forma prisutnosti kosovskog carinika na Jarinju i Brnjaku makar i on kuvao kafu (a zna se da će po sporazumu implementirati kosovske zakone) nikada nije, niti će biti prihvatljiva za ovo malo galsko seoce na severu Kosmeta. Navedeno rešenje je izmenjena forma graničnih prelaza koliko god se bilo ko trudio da ih ufiluje, ulepša ili prikaže njihovu konačnost i neophodnost. Ljudi na Severu neće odstupiti jer nemaju gde da odstupe. Integrisano upravljanje prelazima definitivno seče njihovu vezu sa maticom, i za samo jedan dan baca u vodu sve ono što su oni radili 12 godina da bi ostali deo Srbije. Eee… Razlaz sa zvaničnom Srbijom je na vidiku, ustvari jasan je kao dan. Čak i ovaj napaćeni pregovarač, koji će nekad gotovo sigurno krivično odgovarati za učinjeno, reče nimalo pretećim tonom da ‘smo mi državljani Srbije i da moramo da poštujemo odluke svoje Vlade’. Mi odavde Srbiju volimo ali volimo i sebe. Od 25. jula smo počeli, ne našom krivicom, da se vraćamo u 1999. godinu. Ni tada Srbi u Mitrovici nisu imali podršku zvaničnog Beograda koji ih je zaboravio jer se posvetio izgradnji mostova (odnosno izbornoj kampanji protiv DOS-a), pa su se sami borili i izborili za sve što sada imaju.  Narednih 20 –tak (i više dana) su ključni dani za opstanak severa Kosova i Metohije u ovom obliku. Neki će reći po prvi put, a ja kažem opet ulazimo u sukob sa (nekadašnjom-sadašnjom) maticom, jer je i te nesretne ’99. bilo isto. Pritisci će biti nenormalni. Prvo će narediti svim državnim institucijama da obustave učešće na barikadama (Borko je platama danas već pretio na skupštinskom odboru). Pretiće nam i dodatnim ukidanjem finansija. Verovatno će se igrati i sa strujom i telekomunikacijama da bi pritisak pojačali. Možda će i zatvoriti alternativne puteve pošto KFOR nije sposoban to da učini. Pokušaće da nas međusobno posvađaju i podele. Pljuvaće nas po medijima da bi okrenuli što širu javnost u Srbiji protiv nas. Sve će nam to (a i još više) raditi naša voljena Srbija da bi nas primorala da odstupimo. Zameniće KFOR i EULEX jer nam oni ne mogu ništa bez upotrebe sile, ali ni sa njom. Više neće ni biti izbora, jer je i to Unija zahtevala, ali o tome u nekoj drugoj belešci(veoma uskoro obećavam). I ja ću razumeti svoju Srbiju, jer je u pitanju egzistencija 7.500.000 ljudi. Ako je šargarepa garancija njihovog boljeg života vredi žrtvovati se. Neće mi biti pravo, ali ću izdržati i to. Isto očekujem i  od svojih komšija, prijatelja, kolega, braće, drugova… Severaca!

Davne 1994. godine Republika Srpska nije prihvatila dobronamerni savet zvaničnog Beograda da prihvati Vens-Ovenov plan i to je prouzrokovalo da isti uskrati svaku podrsku Banja Luci i Srbima u Bosni.  Čak im je Srbija uvela i sankcije! Narednih dana očekujem isto kada je u pitanju severni Kosmet. I optimista sam. Odbijajući slepo da slušaju uvek ‘mudri’ Beograd Srbi u Bosni su dobili Dejtonsku Republiku Srpsku  (mnogo veća prava nego po Vens-Ovenovom planu). Isto očekujem i kada je Sever u pitanju. Neki rekoše da su nam barikade poslednja linija odbrane. Malo su pogrešili. Imamo mi na Severu još  kečeva u rukavu, ali je još rano da se o njima (javno) govori. Biće u bližoj budućnosti  nekih iznenađenja kojima ćemo dići ulog.

A do tada budite mi dobri, i orni za dane i borbe koji dolaze.

PS I. ako neko zna lično Stefanovića neka ga pozdravi od mene 😀

PS II. Jezičke greške moguće 😉

12 thoughts on “Final countdown ili kako je Srbija izgubila Sever Kosova i Metohije?!

  1. Nedavno jednom istaknutom clanu UNMIK-a u neformalnom razgovoru a po slobodi zarad licnog poznanstva postavim pitanje u smislu, zasto je UNMIK otisao u pasivu, obesmislio svoju misiju na KiM, iako su pravili greske za svojih 10-tak godina aktivne „vladavine“ ipak su napravili manje ( ili odokativno manje) stete srpskoj zajednici na KiM nego ovi iz EULEX-a, i zasto sada ne preuzme aktivnu ulogu i iskoristi situaciju da se nametne za odrzavanje ravnoteze na severu KiM. Na to mi je covek, koji je jedan od vrlo objektivnih kada je srpska zajednica u pitanju, pomirljivim i skoro bezvoljnim glasom rekao: „NIJE UNMIK PREPUSTIO VLAST EULEXU NEGO JE TO POTPISAO VAS PREDSEDNIK TADIC A MISIJA UN-a SE I ZASNIVA NA DIJALOGU I SAGLASNOSTI OBE STRANE TAKO DA, NIJE VAM UNMIK DOVEO EULEX NEGO VAS PROEVROPSKI PREDSEDNIK.“

  2. Жао ми је што читам оно што је могло да се наслути од самог почетка. Дакле писао сам да једино Гандијевским отпором може да се избори са немани, да имате снаге,памети и храбрости да не слушате мање вредне од вас. Филозофија “ Evropa über alles“ је добро уновчена варијанта за мању групу људи. Као појединац не желим да се ико жртвује ради те сулуде идеје, још више због цене за ту идеју. Ваш пут мора да буде само ваш. Ми ваши истомишњеници, можда тренутно нисмо у већини, мање због идеје више из практичне неорганизованости, али смо спремни у границама индивидуалних могућности, да помогнемо, да истрајете. Мораторијум на партиско опредељење, једина припадност је српска и православље до постизања циља.
    Срећно

  3. Svaka Vam cast. Samo vi imate prava da odlucujete o svojoj sudbini, a nase je da vas podrzimo SVIM sredstvima i PO SVAKU CENU. Bar bi tako trebalo da bude, u normalnoj drzavi. Zao mi je sto nista konkretno ne umem da ucinim.. Ali valjda cemo se i mi ovde nesto pitati, valjda necemo dozvoliti da Vam to radi drzava?! I jos jednom, svaka cast. Zao mi je..

    1. Браво Ана, само да није оне реченице,која је суштина овог тренутка, а која гласи:“ Bar bi tako trebalo da bude, u normalnoj drzavi“. Софицистираним деловањем годинама уназад постигнут је ефекат недржаве и умртвљеног народа. Зато песимизам у погледу да ће нас неко нешто питати и да има довољно супстанце, а још мање организоване групе која би могла да се супростави овом „лудилу“ .

      1. Ne znam… Verujem da se narod jos uvek nesto pita, jer da se ne pita, mislim da bi Srbija do sada priznala bar fakticki ako ne i de iure tzv. nezavisno Kosovo… I to zarad necega sto najverovatnije nece ni dobiti,tj. kandidature. Da su nas hteli tamo, ne bi nam razbijali ekonomiju i bombardovali nas…

  4. Da ima pameti u Srbiji, već bi 100 000 nas bilo na Kosmetu uz vas. Ali je vidljivo i budjenje u Srbiji, protiv politikantskog beogradskog klastera. Ima mnogo nas koji Srbiju mogu da zamisle bez Beograda, ali bez Kosmeta ne može. Samo budite jedinstveni. Vi ste najveći heroji novije srbske istorije.

  5. Tesko mi je kad ovo citam, od Jula pa do sada ja sam opsednuta ovom temom strasno brinem kako ce se ovo zavrsiti.Ja zivim u Becu a inace sam iz Leska (KiM) ovo prezivljavam tesko,ogroman bes je u meni, razocarenje u ovu vlast koju sam nekad podrzavala a sad nemogu da ih svarim.Stefanovic ne podnosi kritike na fb. smo bili prijatelji ali me je izbrisao kada sam nekad napisala sta mislim, mada nije mi krivo rekla sam ono sta mii je bilo na srcu. Ja sam svim bicem sa vama i molim se bogu da da se ova agonija jednom zavrsi i da mozete normalno da zivite.

  6. Apsolutna istina! Srbija je ta koja nam je okrenula ledja, svi odgovori su u Bg. Zvanicna Srbija nije svesna da se odricanjem Kosova zapravo odrice krucijalnih evropskih vrednosti ili vrednosti na kojma pociva EU. Nazalost u Bg-u vlada “Bik koji sedi“ a isti potvrdjuje nezavisnost Kosova ne shvatajuci da time protivi nacelima na kojima je zasnovana EU. Sto bi B. Copic rek’o: Znas ti nas jeb’o ti nas!

  7. Šta se drugo može očekivati od sadašnje vlasti u Srbiji? Prodali bi i vlastitu mater zbog neke virtualne kandidature da bi istom mahali u predizbornoj kampanji jer su sve ostale adute potrošili. Nego mene zanima koliko dugo vi Srbi na sjeveru možete izdržati ako vam pored EU, KFOR-a vlasti iz Prištine na dušu sjedne i Beograd pogotovo ako je vlast u Beogradu zaista Srbe na KiM pustila niz vodu. Iskreno nadao sam se da ipak neće doći do puštanja niz vodu ali očito da je fotelja DS-u toliko važna iako se prilično ljulja. Tadiću niti kandidatura ne može pomoći na izborima! Šta tek reći o EU koja se u zadnje vrijeme ljulja kao Tokio za vrijeme zemljotresa! EU možda neće ni poživjeti do 2020. godine a mazohisti u vladi Srbije žele se pridružiti brodu koji tone. Što se tiče EU želim im da se što prije raspadnu! Počelo je sa Grčkom, nastavlja se u Italiji, Španiji, Portugalu i Irskoj.

Оставите одговор

